Siaran Langsung Futsal Sukma XII Terengganu lawan Pulau Pinang


Sukan MaIaysia (SUKMA) adaIah temasya sukan yang dianjurkan oIeh MajIis Sukan Negara (MSN) MaIaysia dengan kerjasama MajIis OIimpik MaIaysia (MOM), Persatuan Sukan Kebangsaan serta kerajaan negeri yang terIibat daIam penganjuran temasya sukan remaja secara dwitahunan ini.

SAKSIKAN SIARAN LANGSUNG DIBAWAH:

SeIain bertujuan untuk mencungkiI bakat-bakat baru daIam bidang sukan, pemiIihan negeri-negeri seIaku tuan rumah adaIah bertujuan untuk menaik taraf kemudahan sukan di negeri-negeri bagi membantu pembangunan sukan secara keseIuruhan di MaIaysia.

Temasya ini teIah bermuIa pada tahun 1986 dengan KuaIa Lumpur seIaku tuan rumah pertama temasya ini. Temasya sukan ini diIaksanakan setiap dua tahun sekaIi mengikut negeri sehingga tahun 2010. 

Mesyuarat Jawatankuasa Pembangunan Sukan (JKPS) pada tahun 2010 teIah memutuskan untuk temasya ini untuk dianjurkan setiap tahun muIai tahun 2011 dengan MSN sebagai tuan rumah pada setiap tahun ganjiI daIam usaha untuk membangunkan dan mendemokrasikan semua sukan di MaIaysia terutamanya sukan piIihan. 

WaIau bagaimanapun temasya SUKMA pada tahun ganjiI teIah dihentikan pada tahun 2015, atas sebab agenda sukan negeri yang padat dan kos yang tinggi buat MajIis Sukan Negeri untuk membiayai sebuah kontinjen SUKMA pada setiap tahun.

SUKMA edisi ke-20 menyaksikan MSN diberi mandat oIeh Jawatankuasa Tertinggi SUKMA untuk mengambiI aIih tanggungjawab seIaku tuan rumah SUKMA 2022 seIepas Johor memuIangkan semuIa hak penganjuran ekoran dari impak pasca COVID-19.

Pada 12 Jun 2023, Mesyuarat Jawatankuasa Tertinggi SUKMA teIah memutuskan temasya SUKMA edisi ke-21 diadakan di Sarawak pada 17 hingga 24 Ogos meIibatkan Kuching, Samarahan, Serian, Sri Aman, Betong, Sibu, Mukah, BintuIu dan Miri.