SOALAN:
Apakah hukum asal bersilat antara lelaki dan perempuan tanpa lapik?
JAWAPAN:
Sebagai mukadimah, kami kemukakan dalil berkaitan larangan bersentuhan antara lelaki dan perempuan. Terdapat sebuah hadith yang diriwayatkan daripada Ma’qil bin Yasar R.A beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:
لأَن يُطْعَنَ فِي رَأْسِ أَحَدِكُمْ بِمِخْيَطِ مِنْ حَدِيدٍ خَيرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَمَسَّ امْرَأةً لَا تَحِلُّ لَهُ
“Sekiranya dicucuk kepala salah seorang daripada kamu dengan jarum daripada besi, nescaya itu lebih baik buatnya berbanding dia menyentuh seorang wanita yang tidak halal baginya (bukan mahram).” [Riwayat Al-Thabrani, Mu’jam Al-Kabir (20/211)]
Berdasarkan hadith di atas, jelas menunjukkan pengharaman bersentuhan kulit di antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram. Sekalipun zahir hadith menunjukkan pengharaman ke atas lelaki, akan tetapi hukum tersebut tetap terpakai apabila seorang perempuan itu menyentuh lelaki yang tidak halal baginya. Ini sebagaimana yang dikatakan oleh Imam Al-Khattabi Rahimahullah:
الْخِطَاب إِذَا وَرَدَ بِلَفْظِ الذُّكُورِ كَانَ خِطَابًا لِلنِّسَاءِ إِلَّا فِي مَوَاضِعَ مَخْصُوصَةٍ
“Sesuatu khitab (ayat atau kenyataan) apabila terdapat padanya lafaz orang lelaki, maka ia juga adalah khitab kepada orang perempuan dalam masa yang sama, melainkan pada keadaan-keadaan yang tertentu.” [Rujuk: Mirqaat Al-Mafatih, Mulla ‘Ali Al-Qari (2/423)]
Berbalik kepada soalan yang diajukan berkenaan silat antara lelaki dan perempuan sehingga bersentuhan kulit adalah ditegah berdasarkan hadith yang telah dijelaskan. Walau bagaimanapun terdapat pengecualian pergaulan antara lelaki dan perempuan sehingga bersentuhan kulit hanya pada situasi dan tujuan tertentu. [Rujuk: Karim Zaidan, al-Mufassal fi ahkam Mar’ah wa bait al-Muslimin (3:426)]
Oleh itu, kami rungkaikan persoalan tersebut berkenaan silat antara lelaki dan perempuan tanpa berlapik dengan menyatakan beberapa perkara penting berikut:
- Silat antara lelaki dan perempuan tanpa berlapik bagi sesi latihan adalah tidak dibenarkan. Hal ini kerana situasi tersebut masih boleh memilih pihak lawan dalam kalangan sama jantina dan juga boleh diasingkan sesi latihan antara lelaki dan wanita.
- Silat antara lelaki dan perempuan pada situasi getir ketika melawan musuh sehingga terpaksa bersentuhan kulit adalah perkara yang tidak boleh dielakkan. Darurat tersebut membolehkan perkara yang dilarang hanya pada situasi mempertahankan diri ketika nyawa diancam. Hal ini bersesuaian dengan kaedah fiqhiah:
الضَّرُورَاتُ تُبِيحُ الْمَحْظُورَاتِ
“Darurat mengharuskan perkara-perkara yang dilarang atau diharamkan.”
Walau bagaimanapun, persentuhan antara lelaki dan perempuan dibolehkan hanya atas alasan darurat pada kadar untuk menghilangkan bahaya sahaja. Sebagai contoh bersentuhan hanya pada waktu mempertahankan diri ketika nyawa diancam sahaja tanpa berlebih-lebihan. Situasi tersebut bertepatan dengan kaedah fiqhiah berikut:
الضَّرُورَاتُ تقّدر بقدرها
“Darurat diukur hanya pada kadarnya.”
Selain itu, Islam menetapkan garis panduan batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan seperti menutup aurat dengan sempurna, menjaga pandangan, tidak berkhalwat dan menjaga adab pertuturan. Sehubungan itu, terdapat batasan pergaulan antara lelaki dan perempuan apatah lagi bersentuhan antara lelaki dan wanita tanpa tujuan yang mendesak. Bahkan pengecualian pergaulan antara lelaki dan perempuan hanya pada keperluan yang tidak bertentangan dengan syarak tanpa perlu bersentuhan seperti muamalah harta, penyaksian, urusan kerja dan keperluan lain yang tidak bertentangan syariat. [Rujuk: Karim Zaidan al-Mufassal fi ahkam Mar’ah wa bait al-Muslimin (3:426)]
Penutup
Secara tuntasnya, pergaulan antara lelaki dan perempuan hanya pada keperluan disamping dituntut menjaga batas-batas pergaulan yang telah digariskan oleh syarak. Oleh yang demikian, umat Islam perlu memelihara diri daripada terjebak kepada perkara-perkara yang diharamkan, sebagaimana sabda Nabi SAW:
ما نَهَيْتُكُمْ عنْه فاجْتَنِبُوهُ، وَما أَمَرْتُكُمْ به فافْعَلُوا منه ما اسْتَطَعْتُمْ
“Apa yang aku larang kamu lakukan, hendaklah kamu jauhi dan apa yang aku perintahkan kepadamu, maka lakukanlah sesuai kemampuan kamu.” [Riwayat Muslim (1337)]
Akhir kalam, kami berdoa agar Allah SWT memberikan kefahaman yang baik dalam beragama. Ameen.
Oleh: Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al Bakri | Mufti Wilayah Persekutuan
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media
Sumber: Oh! Media