Taiping Dinobatkan Sebagai Bandar Ketiga Terbaik Di Dunia


Siapa sangka nama Taiping kini dikenali di dunia apabila kini Bandar Taiping dinobatkan sebagai bandar ketiga terbaik di dunia.

Untuk pengetahuan korang, sebelum ini Taiping telahpun tersenarai sebagai antara 100 Destinasi Lestari Terbaik 2018 dan bandar warisan Taiping ini nampaknya sekali lagi membawa nama Perak dan Malaysia setelah tersenarai sebagai Bandar Ketiga Terbaik Dunia di Anugerah Peringkat Antarabangsa Bagi Pelancongan Lestari Dunia 2019.


Pengiktirafan yang diumumkan di ITB Berlin, Jerman semalam ini merupakan anugerah berprestij dan bertaraf dunia itu pertama kali diterima bandar berkenaan walaupun sebelum ini sudah menerima beberapa anugerah lain di peringkat kebangsaan dan antarabangsa antaranya ‘Best Destination Manager 2016’ yang dianugerahkan oleh Lembaga Penggalakan Pelancongan Bandar Raya Asia Pasifik dan anugerah Emas Majlis Pelancongan Malaysia 2017 dalam kategori Destinasi Pelancongan Warisan.

Bagi tempat pertama bandar terbaik di dunia pula menjadi milik Ljubijana di Slovenia dan Vancouver di Kanada berada di tempat kedua.

Sumber: Bernama


Sumber: Oh! Media